Visuaalinen myyntityö

Heipparallaa! Mää oon nyt siis suorittamassa viimeistä valinnaistani, eli  visuaalisen myyntityön harjoittelua Matto Nurmisella. Mitä visuaalinen myyntityö sitten on? Visuaalisuus on yks tärkeimpiä tekijöitä myymälälle, myymäläympäristössä eniten käytetty aisti on näköaisti ja ostoksista 75% tehdään näköaistin perusteella. Tiijättekö sen tunteen kun joku sulle mieluisan muotoinen tai värinen sisustusjuttu kiinnittää sun huomion? Hep, hep ja hep❕ Väreillä herätetään huomio, mutta niiden lisäksi näkökokemukseen vaikuttaa myös tuotteen muotoilu ja oikeanlainen valaistus. Visuaalisuudella  vedotaan näköaistiin ja se toimii kimmokkeena ostopäätökseen. Visuaalisia elämyksiä rakentamalla luodaan tavoiteltua mielikuvaa, ja houkuttelevilla esillepanoilla saadaan asiakas kiinnostumaan tuotteista. Visuaalisen myyntityön tavoitteena on siis edistää myyntiä -  eli toisin sanoen houkutella asiakas ostamaan. 😏  

Tän mun valinnaisen ammattitaitovaatimukset ovat seuraavat:

  • osaa suunnitella visuaaliseen myyntityöhön liittyvän esillepanon tai kampanjan sekä oheismateriaalia
  • osaa rakentaa ja ylläpitää visuaaliseen myyntityöhön liittyvän esillepanon tai kampanjan
  • osaa tuottaa visuaalisen myyntityön tueksi oheismateriaalia.
Visuaalinen myyntityö ja visuaalinen markkinointi ovat laajoja käsitteitä. Käytännön lisäksi mää oon oppinu näitä asioita muutamasta kirjasta ja jos aihe kiinnostaa niin suosittelen tsekkaamaan nää kirjat: Visuaalinen myyntityö ja Visualistin työkalupakki


Showroomilla mää oon päässy suunnittelemaan sekä toteuttamaan visuaalisia esillepanoja Matto Nurmisen tuotteilla. Oon myös päässy suunnittelemaan ja tekemään graafista oheismateriaalia powerpointilla slideshow:n muodossa. Oon hyödyntäny toiminnassani aiemmin oppimiani asisoita, esimerkiksi värioppia ja tyylioppia. 


Mulle itelle siisteys, järjestys ja selkeys on tärkeitä asioita. Ja nämä samat asiat toimii peruspilareina niin showroomissa kuin myymälässäkin. Laitan tänne pari esimerkkiä kuvan muodossa. Tein muutaman ihan pienen jutun eli panostin esillepanon järjestykseen ja väriharmoniaan. Tässä meni about kaks minuuttia, ja kuinka iso muutos!

 

Työharjoittelusta ja kirjoista poimimani tärpit tuotteiden esillepanoon tulee tässä: 

  • Tuotteiden sijoitus pystylinjassa niin että pienimmät ylähyllyille ja suuremmat alahyllyille, tumman väriset alas ja vaaleat ylös 
  • Tuotteiden sijoitus vaakatasossa pienimmästä suurimpaan ja väriltään vaaleasta tummimpaan
  • Tuotteiden ryhmittelyn voi tehä merkin tai mallin mukkaan
  • Ajankohtaiset tuotteet sijoitetaan parhaalle paikalle ja parhaat tuotteet parhaalle ottokorkeudelle
  • Hyllyissä pittää olla sopivasti tuotteita - ei tyhjiä hyllyjä mutta ei liian täysiäkään
  • Riittävä yleisvalaistus ja kohdevalaistus


Ihanaa marraskuista viikkoa! ❄️

Kommentit

  1. Kiitos tästä kirjoituksesta. Täytyy tämä mielenkiinnosta jakaa myös ystävälleni. Hänellä on oma yritys ja monesti olemme puhuneet markkinoinnin eri tavoista. Hän on yrityskuvausta tilaamassa kuvauspalvelulta ja tämän lisäksi hän on yrittänyt miettiä myös kuvien kautta tapahtuvaa markkinointia monella eri tapaa. Visuaalisen myyntityön tärkeys on mielestäni lisääntynyt kun mobiililaitteiden käyttö on lisääntynyt ja yhä etenevissä määrin kuvat ovat suuremmassa osassa kuin kirjoitettu teksti. Sisustukseen erikoistuneiden yritysten markkinoinnissa tämä varmasti vielä enemmän korostuu koska ostopäätökset tehdään hyvin usein kuvien perusteella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä juuri! Kiva että postauksestani oli hyötyä ja toivottavasti on myös ystävällesikin 😊 Kiitos kommentistasi ja ihanaa kesää! 🌞

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sohvarakkautta ensisilmäyksellä: Ikea Söderhamn

DI Y Unikko katuharja

Mattojen maailma